Pengikut

Rabu, Februari 17

Catatan 4: كن رهبان بالليل والفرسان بالنهار

كن رهبان بالليل والفرسان بالنهار...
Jadilah rahib di malam hari dan pekerja di siang hari..

Subhanallah.. bunyi macam mudah sajakan? Padahal hakikatnya perlu kepada mujahadah yang jitu dan istiqamah.

Apabila setiap hari membutuhkan tahajud, hafaz Al quran dan zikrullah akan menghidupkan jiwa2 yang lemah. A'la bizikrillahi tatmainnal qulub. Kadang2 aku juga rasa tak tenang, namun hanya solat dan zikullah penawar ajaibnya.

Berpagi pagian dengan membersihkan diri. Niatkan yang baik2 untuk diri dan keluarga. Susun masa dengan teratur. Didik diri lakukan solat dhuha. Ianya bukan sahaja meluaskan pintu rezeki malah lebih menyegarkan setelah penat menuntut ilmu atau bekerja di awal pagi.

Aku sangat rindukan zaman talaqqi di masjid ipg. Ianya satu cara bagaimana aku boleh mendalami ilmu agama. Huhu. Aku cuba menonton kuliah2 dan madrasah ilmu di tv al hijrah atau oasis. Moga2 bermanfaat dalam keadaan aku belum mampu untuk keluar rumah berguru.

Aku selalu berdoa dan usaha untuk menjadikan diri bermanfaat untuk masyarakat. Menggauli keluarga dengan baik. Bersilaturrahim bersama saudara mara dengan mesra. Memelihara hak jiran. Moga istiqamah hendaknya.

Seharian penat bekerja. Maka Allah menciptakan malam untuk berehat. Aku selalu juga tidur lewat masa zaman belajar dulu. Tapi cara nak bangun tahajud adalah aku amalkan puasa sunat. Jadi mudah untuk bangun awal.

Sekarang bagaimana?

Kata2 arab ini benar2 untuk aku rasanya. Sebab sekarang ni aku agak sibuk dengan dunia sehingga kekadang lupa dengan Dia. Allah ='(...


Tiada ulasan: