Pengikut

Ahad, Mac 13

Tsunami di Jepun.. Peringatan dari Allah buat manusia.

Gempa bumi yang berlaku adalah yang terburuk pernah dialami Jepun dalam tempoh 140 tahun. Gempa bumi sekuat 8.9 pada skala Ritcher itu telah mengakibatkan tsunami besar sehingga 10 meter di bahagian timur Jepun. 4.4 juta rumah telah terputus bekalan eletrik. Sebuah kapal dengan 100 penumpang telah dihanyutkan. seramai 10 000 rakyat Jepun terkorban.

Kerajaan Jepun telah mengisytiharkan darurat disekitar loji nuklear Fukushima. Dalam pada itu, 100 rakyat Malaysia dikawasan ini diberitakan selamat. Kejadian ini mirip kepada gempa dan tsunami yang telah melanda Acheh pada 2004.


Adakah kita tidak merasakan sesuatu ?

atau

kita sedang mencari apa sebenarnya punca semua ini ?

atau

kita tak sedar pun hakikatnya inilah penanda
AKHIR ZAMAN



ketahuilah bahawasanya masa berlakunya sesuatu itu telah pun Allah tetapkan. ianya tidak akan berganjak sedetik ke hadapan ataupun berundur sedetik ke belakang.

" Dan kami tidak membinasakan sesuatu negeri melainkan sudah ada ketentuan yang ditetapkan olehNYA" ( surah al-hijr, ayat 4 )

"Lalu datanglah gempa menimpa mereka, dan mereka pun mati bergelimpangan di dalam keruntuhan rumah mereka" ( Surah Al-A'raf, ayat 78 dan 91 )



" Dan apabila lautan dijadikan meluap" ( Surah Al-Infitar, ayat 3)

" Dan apabila lautan dipanaskan " ( Surah At-Takwir, ayat 6)

Makna kedua Surah tersebut, adalah menegaskan, dimana laut akan meluap kerana kerana adanya proses pemanasan didasar bumi.


“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah”. (al Hadid : 22)


"Apabila Bumi digoncangkan sedahsyat-dahsyatnya" (Al- Waqi'ah, ayat 4)


Rasulullah Muhammad SAW bersabda :

Abu Hurairah berkata, “Nabi bersabda, ‘Tidak akan tiba hari kiamat sehingga ilmu pengetahuan (agama) dilenyapkan, banyak gempa bumi, masa saling berdekatan (semakin singkat), banyak timbul fitnah, banyak huru-hara yaitu pembunuhan, hingga harta benda melimpah ruah di antara kamu.”





"Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya. ( Surah Al-Isra', ayat 16 )




inilah dia peringatan dari Allah buat hamba-hambanya yang celik dan buta. kita semua pasti menerimanya. jangan sangka kita sudah sempurna amal kebaikan, hakikatnya kitalah yang paling banyak melakukan dosa kerana tidak menyampaikan ilmuNYA. sebar-sebarkan agama yang haq ini!

5 ulasan:

ahmed berkata...

salam alaiku.
artikel yg menarik utk diambil ibrah.
tp pd pndgn ana, tajuk yg anti letakkan tak berapa nak sesuai krn sememangnya tak dinafikan bahawa watak ultraman berasal daripada jepun.tp dlm hal ini yg merupakan pengajaran yg Allah berikan pada kita semua, tidak wajar pada ana utk diletakkan 'ultraman' sbg tajuk entri anti pd kali ini.
sekadar mmberi pndgn.
yg baik itu dr Allah, yg kurang itu sbg tnda prbezaan makhluk lemah spt ana dan khaliq yg maha kuasa atas segala sesuatu.
wallahu'alam.

belanja berkata...

:(
Pray for Japan. May Allah help them through it all.

Nur Aishah Asyiqin Bt. Haron berkata...

--ahmed--

jazakallah khiaran kathir atas pandangan enta...
mumtaz asyf atas kekhilafan diri.

Nur Aishah Asyiqin Bt. Haron berkata...

--belanja--

inshaAllah, Allah always be with His servant who repents...

Nadiah Azli berkata...

Salam, ana share yah.

Memang sangat menakutkan gempa bumi itu. Terus sampai sekarang lagi masih ada. Kelmarin baru saja lepas taufan. Ayat2 Allah itulah buktinya. Tapi ia tidak memberi erti pada yg kafir.